هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مـــنــــتــديـــات عـــاشـــقــه الـــزهــــور

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

الهجرة غير الشرعية

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
الشااااااااااااارد
عضو جديد
عضو جديد

ذكر

الهجرة غير الشرعية Empty
مُساهمةموضوع: الهجرة غير الشرعية   الهجرة غير الشرعية I_icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 24 2009, 22:19

انا كونت شغال فى البحر وكنت نايم لقيت القبطان بيقولى اصحة فى مركب جيه نحيتنا صحى الناس صحيت الناس

لقيت مركب جيه علينة فيها اكتر من 120 وحد تيهين فى البحر بقالهم اكتر من 8 ايام المهم احنا عيزين نشيل

الشبك الاول علشان احنا مركب حديد وهما خشاب واحنا خايفين يجوا علينة يغرقوا المهم شلينة الشبك بسرعة

وجبنة مياء علشان يشربوا لقينة انهم هيموتوا بعض كلهم عايزين يشربوا بس مستعجلين المركب صغير وبيدوسوا على

بعض وفهم ناس عندها غيبوبة المهم روحنة عليهم جبنة الناس العيشين بس والناس إلى متوة شدينة المركب ورانة

علشان ندخلهم المينا المهم المركب اللي كانو فيها قديمه كنت انا اللى بنزل المركب علشان اجيب الناس علشان هومة

متكسرين كل اللى فى المركب كانوا ناس من مصر ومن الصومال ومن تونس والجزائر واحنا شدين المركب ورينة

لقيت واحد معانة ليبيى بيقولى فى وحدة عيشة فى المركب جريت على القبطان كلمتوة قلى اوك هنروح على المركب

نجبوة الست دى قولت اوك روحونة على المركب انا وليبى الست دى كانت تقيلة جدااااااااااااااااااااااا المهم ربنا معينة

شليت الست انا وصاحبى اليبى ازى مش عارف المهم الست دى كانت بتطلع فى الروح وبردانة اوى من الجو كان

سقعة جدااااااا المهم كان زوجها مع الناس فى المركب عندنا بقولوا زوجتك فى المركب ومش تقول قلى انا بحسب هى

ماتت زى اولادى قولت يلهوى اولادك ماتوة فى المركب قل اة كان معى ولد وبنت صغيرن اوى وماتوة فى المركب

والناس رمتهم البحر علشان مش عارفين هنوصل البر امتة قولت ماشى المهم كل واحد فى الطاقم جاب البس كلة

لى معة علشان الناس غرقنة مياء من البحر المهم المركب كان فية اتنين متوفين واحنا شدين المركب ورينة المهم احنا

من الساعة 11 الظهر لى الساعة 3 باليل بنجبوة فى الناس وتعبنة جداااااااااااااا لم اخدنة الناس عندنا جيبن اكل وشراب

لى الناس ولبن ووجبينة ومربة وكل الاكل لى معينة المهم كان فى الناس ناس مكسرين اوى لى رجلوة ولى ايدوة ولى

بطنوة واحنا مشين با المركب الحبل انقطع اكتر من 7 مريت والبحر كان على الموج جدااااااااا واخر مرة الحبل انقطع

كان معينة ناس بتموت ولازم تروح المستشفي رح القبطان قل لازم ندخل المنيا دلوقت وسيبنة المركب وكان فية اتنين

ميتوفين روحين المنيا لقينة اكتر من 8 عربيت اسعاف بتنقل الناس وكل واحد فى الطاقم خد شهادة تقدير هل د

ة موضوع مهم عند للى يقراة ول مش مهم كل دة علشان ايطاليا الناس بتبع نفسة علشان الفلوس وحدة متيت هى واولدة

الولد والبنت يبقة الوحد فينة يحمد ربنا على للى هو فية والحمد لله ويارب الكلام دة يعجب لى يسمعوة ويهزوة لو كان

مش بيصلى يصلى ويارب يهدى الجميع

والف شكرا لى عاشقة الزهور علشان هى بجد انسانة محترمة وهى لى

شجعتنى انى اكتب الموضوع دة وشكرا لى المتندى الجميل دة يارب القصة دى تعجبكوم والله والله حقيقة مش خيال

وانا بشكرا لجميع هنا وشكرااااااااااااااااااااا
عاشقة الزهور
مديره عامه
مديره عامه
عاشقة الزهور

الهجرة غير الشرعية 600761089
الهجرة غير الشرعية 78c57f10
انثى

الهجرة غير الشرعية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الهجرة غير الشرعية   الهجرة غير الشرعية I_icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 24 2009, 23:16

شارد والله القصه صعبه

ومكنتش متصوراها كده

بجد جزاك الله خيرا على اللي انت عملته

وربي يكرمك دنيا واخره وفي اهلك واهل بيتك يا رب العالمين

وبجد انت قولت كلمه كله يشكر ربه على النعمه اللي هو فيها

الحمد والفضل ليك يا رب العالمين

تتسلم ايدك يا شارد على الموضوع

وتشكر اكثر لشجعتك ربي يكرمك خيرا من عنده
الـ ـطـ ـيـ ـب
عضو فعال
عضو فعال
الـ ـطـ ـيـ ـب

الهجرة غير الشرعية 1-tama10
ذكر

الهجرة غير الشرعية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الهجرة غير الشرعية   الهجرة غير الشرعية I_icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 24 2009, 23:27

تسلم ايدك يا الشارد

والله هي قصة مؤثرة جدا , وربنا يسترنا ويستر الجميع

تقبل مروري
اسير الايام
مدير عام
مدير عام
اسير الايام

الهجرة غير الشرعية 600761089
ذكر

الهجرة غير الشرعية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الهجرة غير الشرعية   الهجرة غير الشرعية I_icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 25 2009, 03:22

نفتكر للناس دى الرحمه ربنا يرحم موتنا وموت المسلمين والناس اللى عملت كده يا جماعه ناس عايشه فى وسطنا بس مش لاقيه مكان فى بلدها لان بلدها خيرها لغيرها وربنا يسترها علينا ان شاء الله وتسلم ايديك يا شارد وربنا يقدرك ويقدر كل مسلم على فعل الخير
https://lana.roo7.biz
reem
مشرفة قسم المواضيع العامة
مشرفة قسم المواضيع العامة
reem

الهجرة غير الشرعية Tamauz
الهجرة غير الشرعية Mshmm10
انثى

الهجرة غير الشرعية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الهجرة غير الشرعية   الهجرة غير الشرعية I_icon_minitimeالخميس ديسمبر 31 2009, 17:37

تسلم ايديك
الهجرة غير الشرعية 0811180121198efc7511

الهجرة غير الشرعية
صفحة 1 من اصل 1